قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / اخبار ویژه / باید فرهنگ و هنر شهرستان آباده را به اوج قله های موفقیت و سربلندی برسانیم

باید فرهنگ و هنر شهرستان آباده را به اوج قله های موفقیت و سربلندی برسانیم

طی مصاحبه ای با رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آباده مطرح شد :

  • مختصری از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و شیوه فعالیت های آن توضیح دهید .

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از ادارات تحت پوشش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که مجری قوانین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حوزه یهنرورسانهمی‌باشد . این اداره در حوزه فرهنگ و هنر طرح ها و برنامه های خاصی را با ایده ی هنرمندان و فرهیختگان برای ترویج فرهنگ و هنر در بین مردم به مرحله ی اجرا می رساند .

این اداره از واحد های فرهنگی ، تبلیغات و اطلاع رسانی ، هنری و سینمایی ، اداری مالی ، دبیرخانه و آگهی ها تشکیل شده که هر کدام از آن ها زیر مجموعه های خود را شامل می شوند .

امور فرهنگی نظارت بر انجمن های فرهنگی ادبی ، موسسات فرهنگی و قرآنی ، کانون های آگهی و تبلیغات و چاپخانه ها ، نشریات و پایگاه های خبری ، کانون های فرهنگی هنری مساجد و تاییدیه عناوین واحد های صنفی را بر عهده دارد .   امور هنری و سینمایی نظارت بر انجمن های هنری ، آموزشگاه های آزاد هنری ، سینما مهر ،

صدور مجوز و اجرای کنسرت های موسیقی و نمایش ، انجمن هنرهای آیینی و تعزیه ، را بر عهده دارد .

امور اداری و مالی نظارت و پیگیری اسناد مالی ، پروژه های عمرانی ، مشاغل خانگی ، تسهیلات کرونا و آموزش ضمن خدمت کارکنان را بر عهد ه دارد .

امور دبیرخانه و آگهی ها نیز پیگیری امور اداری ، ثبت و ارسال نامه ها و همچنین امور آگهی های ثبتی و دادگستری را بر عهده دارد . کلیه آگهی ها ممهور به مهر این اداره به منظور چاپ و انتشار به روزنامه های کثیر الانتشار ارسال می شود . در سال گذشته 750 آگهی دولتی و عمومی توسط این اداره به ثبت رسیده است .

در حال حاضر تعداد 17 کانون آگهی و تبلیغات و چاپخانه ، 2 موسسه قرآن و عترت ، یک نشریه مکتوب ، 2 پایگاه خبری ، 17 کانون فرهنگی هنری مساجد فعال و همچنین در سال گذشته بیش از 800 تاییدیه عنوان و واحد صنفی توسط این اداره صادر شده است .

  • عملکرد یکساله اداره خود را چگونه ارزیابی می کنید ؟

شهرستان آباده از جمله نقاط قوت استان و کشور در حوزه فرهنگ و هنر به شمار می آید که این مهم با تلاش هنرمندان و فرهیختگان شهرستان به دست آمده است . انجمن های فرهنگی و ادبی ، هنری ، آیینی و تعزیه ،همیشه و در همه حال یاریگر این اداره در اجرای برنامه های فرهنگی و هنری بوده اند که جای تقدیر و سپاس از مسوولین انجمن های ادبی و هنری دارد . افتتاح ساختمان نگارخانه شهرستان ،نامزدی پایتخت کتاب ایران برای سومین سال متوالی ، تشکیل 100 باشگاه کتابخوانی و نامزدی در جام باشگاه های کتابخوانی کودک و نوجوان ، پذیرفته شدن و تقدیر از 2 باشگاه کتابخوانی در جام باشگاه های کتابخوانی کشور ، آیین رونمایی از برنامه سرو سایه فکن ویژه فردوسی و پژوهش های شاهنامه ، اجرای 10 کنسرت موسیقی ، 5 اجرای هنرجویان برتر آموزشگاه های موسیقی ، 50 اجرای تعزیه و شبیه خوانی در سطح شهرستان ، سوگواره کشوری اسطوره صبر و استقامت با حضور گروه های برتر استان های قزوین ، اصفهان و یزد ، 11 نمایش طنز ، کلاسیک و پرفورمنس ، آماده سازی 10 سرود ویژه ایام دهه ی کرامت و دفاع مقدس ، برگزاری 6 دوره کارگاه بازیگری و … از جمله برنامه هایی که در سال گذشته توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آباده به اجرا در آمده است .

  • با توجه به شیوع بیماری کرونا فعالیت های اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به چه صورت بوده است ؟

متاسفانه ویروس و بیماری کرونا آسیب زیادی به حوزه فرهنگ و هنر وارد نمود ، آموزشگاه های آزاد هنرهای تجسمی ، سنتی و موسیقی از رونق افتادند ، اجراهای هنرهای نمایشی و موسیقی لغو شد ، تنها سینمای شهرستان آباده که سینما مهر نام دارد به صورت جدی آسیب دید که حدود 5 ماه است که نمی تواند به صورت دائم و ومستمر فعالیت نماید و هم اکنون نیز غیر فعال است ، جلسات انجمن های ادبی و هنری به حالت تعطیل در آمد و از فروردین ماه تا کنون هیچ گونه جلسه ای برگزار نشده است . به جرات می توانم بگویم کرونا به حوزه فرهنگ و  هنر بیشتر از سایر صنوف آسیب رسانیده است .

  • چه ویژگی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را با سایر ادارات و ارگان ها متمایز می کند ؟

افتخار ما این است که در حوزه فرهنگ و هنر در سایه سار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و منویات مقام معظم رهبری در اه اعتلای فرهنگ و هنر می کوشیم . جایگاه فرهنگ در جامعه از ابعاد مختلف قابل تامل است ، فرهنگ در زندگی فردی و اجتماعی وجود دارد ، یعنی نمی تواند نباشد ، تلاش ما بر این است که فرهنگ ناب ایرانی و اسلامی را از دریچه فعالیت های فرهنگی هنری در معرض دید عموم مردم قرار دهیم و استعدادهای درخشان فرهنگ و هنر را به جامعه معرفی کنیم و امید است با استمداد از حضرت حق ، فرهنگ و هنر شهرستان آباده را به اوج قله های موفقیت و سربلندی برسانیم .

  • فعالیت های هنری و سینمایی در سال 98 چگونه بود ؟ آیا این فعالیت ها توانسته است جذب علاقه مندان به فرهنگ و هنر را در پی داشته باشد ؟

همان طور که پیشتر ذکر شد فعالیت های هنری بسیار خوب و اثر بخش اجرا گردید . در حوزه هنرهای آیینی سوگواره کشوی اسطوره صبر و استقامت با حضور اساتید بنام همچون استاد عباس جواهری و استاد حسن نرگس خوانی ، در حوزهانجمن موسیقی کنسرت های موسیقی و هنرجویان برتر آموزشگاه ها ، برگزاری کارگاه های آموزشی با حضور اساتید مطرح کشور ، در حوزه هنرهای نمایشی اجراهای متعدد گروه های نمایشی در سبک های مختلف هنر نمایش ، برگزاری کارگاه های آموزشی و … در حوزه هنرهای تجسمی برگزاری بیش از 11 نمایشگاه انفرادی و گروهی و… از جمله اقدامات و فعالیت های این حوزه است . در حوزه هنرهای سینمایی       می توان به تولید 3 کارگاه فیلم نامه نویسی ، 47 فیلم کوتاه و یک فیلم سینمایی اشاره نمود . سینما مهر آباده به عنوان تنها سینمای شهرستان نیز در سال گذشته 25 فیلم در ژانرهای مختلف سینمایی را به نمایش گذاشت که متاسفانه با شیوع بیماری کرونا نتوانست به فعالیت خود ادامه دهد .

  • ساختمان مجتمع فرهنگی هنری که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن سکونت داشت هم اکنون چه فعالیت هایی در آن انجام می شود ؟

پس از افتتاح ساختمان نگارخانه و انتقال اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به طبقه همکف این ساختمان ، مجتمع فرهنگی هنری در اختیار انجمن های ادبی و هنری قرار گرفت که امید است شرایط به حالت عادی بازگردد و انجمن ها بتوانند به فعالیت خود ادامه دهند .

  • طرح های عمرانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در یک سال اخیر به چه صورت بوده است ؟

یکی از مهم ترین طرح های عمرانی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آباده ، افتتاح ساختمان نگارخانه بود که به لطف خداوند و حمایت فرماندار ، نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و شهردار محترم امر محقق شد و هنرمندان هنرهای تجسمی با خیالی آسوده می توانند به نمایش آثار خود در نگارخانه بپردازند . همچنین پیگیری زمین مجتمع فرهنگی هنری ایزدخواست ، تعمیر و بازسازی مجتمع فرهنگی هنری آباده و زمین اداره واقع در خیابان جنت آباد از جمله برنامه های عمرانی این اداره بوده است .

  • آباده امسال نامزد جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب است ، مختصری در این خصوص توضیح دهید .

جشنواره شهرها و روستاهای دوستدار کتاب یکی از زیرشاخه های طرح پایتخت کتاب ایران با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در روستاها و عشایر دوستدار کتاب است که شهرستان آباده برای سومین سال متوالی نامزد این جشنواره می شود . در سال های گذشته روستای حشمتیه دو دوره متوالی به عنوان روستای برتر دوستدار کتاب پذیرفته و معرفی گردید که باعث افتخار و مباهات است .

  • کانون های فرهنگی هنری مساجد آباده در چه سطحی هستند ، آیا فعالیت آنان تاثیر بسزایی در جذب کودکان و نوجوانان علاقه مند داشته است ؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی همیشه و در همه حال سفارش به جذب کودکان و نوجوانان به سمت فعالیت های فرهنگی نموده اند که این مهم با حضور کانون های فرهنگی هنری مساجد تاثیر پذیرتر خواهد شد . از جمله اهداف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای جذب کودکان و نوجوانان به سمت فعالیت های فرهنگی هنری ، راه اندازی کانون ها در سطح مساجد بود که بحمداله مورد استقبال خوب علاقه مندان قرار گرفت . شهرستان آباده با دارابودن 17 کانون فعال در سطح مساجد شهرستان جزء 3 شهرستان برتر در این حوزه بوده و در سال گذشته رتبه ی اول کانون های فرهنگی و هنری را از آن خود نموده است .

  • مطبوعات و پایگاه های خبری شهرستان آباده را چگونه ارزیابی می کنید ؟

حوزه خبر و اطلاع رسانی در شهرستان آباده بسیار خوب و فعال دنبال می شود . برگزاری 3 دوره کارگاه آموزشی خبرنگاری و روابط عمومی با حضور اساتید مطرح کشور باعث افتخار است . هفته نامه آپاتیه به عنوان تنها نشریه مکتوب و دو پایگاه خبری نفیر و آباده نما توانسته است به خوبی امر اطلاع رسانی را انجام دهد . وجود 14 خبرنگار فعال در شهرستان آباده ، نشان از پویایی حوزه خبر و رسانه دارد که امید است در سال جاری نیز بتوانیم با برگزاری کارگاه های آموزشی خبرنگاری جذب حداکثری علاقه مندان به این حوزه را داشته باشیم .

در پایان از شما و سایر همکاران گرانقدرتان در پایگاه خبری نفیر سپاسگزاری می نمایم و از خداوند متعال برایتان آرزوی موفقیت و بهروزی دارم .

درباره ی AsreAbadeh

مطلب پیشنهادی

برنامه ریزی قطب های درمانی شمال فارس برای نوروز

هماهنگی های لازم در ارائه خدمات مطلوب در ایام نوروز، در نشست شهرستان های قطب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *