قالب وردپرس بیتستان پرنده فناوری
خانه / آشپزی / دستور پخت انواع کتلت

دستور پخت انواع کتلت

طرز تهیه کتلت گوشت چرخ کرده با سیب زمینی

مواد لازم برای درست کردن کتلت گوشت چرخ کرده با سیب زمینی

مواد مورد نیاز میزان لازم
گوشت چرخ کرده ۲۵۰ گرم
گوجه فرنگی ۵ عدد متوسط
سیب زمینی ۱ عدد متوسط
پیاز رنده شده  ۲ عدد بزرگ
سیر رنده شده  ۳ حبه
تخم مرغ  ۱ عدد
آرد نخودچی ۳  قاشق غذاخوری
جعفری خرد شده  ۳  قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
پودر زیره سبز ۱ قاشق غذاخوری
روغن برای سرخ کردن به میزان لازم

مراحل تهیه کتلت گوشت چرخ کرده با سیب زمینی

در ابتدای کار پیاز، سیب زمینی و سیر را رنده کنید. سپس گوشت چرخ کرده که ترجیحا از مخلوط گوشت گوساله و گوشت گوسفند باشد را به همراه تخم مرغ و ادویه را به آنها اضافه کنید. این مواد را  با هم ترکیب کنید و حدود ۵ الی ۱۰ دقیقه آنها را با هم خوب ورز دهید.

در مرحله بعد جعفری و پودر زیره را هم اضافه کنید، و سپس آرد نخود چی را هم به مواد اضافه کرده و مجددا با هم ورز دهید.

در مرحله بعد روغن در تابه را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید تا داغ  شود. زمانی که روغن داغ شد شعله را ملایم کرده و از خمیر آماده شده به اندازه گردوی بزرگ برداشته و در کف گذاشته و به شکل بیضی پهن کرده و در روغن سرخ کنید. یک طرف کتلت که طلایی شد، طرف دیگر را هم سرخ کنید.

برای سرو کتلت هم، کتلت های سرخ شده را در ظرف مورد نظر چیده و دور ظرف را با حلقه های گوجه فرنگی و خیار و در صورت امکان با برگهای تازه ریحان و جعفری تزیین کنید.


دستور تهیه کتلت سیب زمینی

مواد لازم برای درست کردن کتلت سیب زمینی

مواد مورد نیاز میزان لازم
سیب زمینی  ۳ عدد متوسط
تخم مرغ ۳ عدد
پودر سوخاری  ۱/۳ پیمانه
نخود سبز ۱/۳ پیمانه
پیاز یک عدد متوسط
فلفل دلمه ای  یک عدد
نمک، فلفل، زردچوبه و زعفران به مقدار لازم

مراحل تهیه کتلت سیب زمینی

برای درست کردن این کتلت خوشمزه در ابتدا پیاز و فلفل دلمه ای را خوب شسته و به شکل نگینی خرد کنید. یک ظرف مناسب را روی حرارت ملایم گذاشته و مقداری روغن را در آن ریخته و بگذارید تا روغن داغ شود و به ترتیب اول پیاز را ریخته و مقداری تفت دهید و کمی بعد فلفل دلمه ای را بریزید و خوب آنها را با هم سرخ کنید. در این زمان نوبت نخود فرنگی می رسد که باید آن را به مواد گفته شده اضافه کنید.

چنانچه از کنسرو نخود فرنگی استفاده می کنید که فقط آنها را از آب کنسرو جدا کرده و به مواد اضافه کنید اما اگر نخود فرنگی تازه مورد استفاده قرار می دهید، آنها را می بایست با مقداری آب و نمک و روغن بپزید. دقت کنید که زمان پخت طولانی نشود طوری که نخود فرنگی له شود. بعد از اضافه کردن نخود فرنگی، زعفران آب کرده را هم به پیاز و فلفل دلمه ای اضافه کنید. بعد از تفت خوردن همه مواد، ظرف را از روی حرارت برداشته و کناری بگذارید تا خنک شود.

در مرحله دیگر، سیب زمینی هایی که در مواد لازم گفته شده اند را به همراه مقداری آب و نمک بپزید و آنها را در ظرف مناسبی ریخته و با گوشت کوب خوب له کنید. بعد از این کار تخم مرغ ها، پودر سوخاری، مخلوط نخود، پیاز و فلفل دلمه ای، نمک، زردچوبه و فلفل و در صورت لزوم ادویه را اضافه کرده و خوب آنها را مخلوط کنید تا مایه کتلت صاف و یکدست شود.

در مرحله بعد در تابه روغن بریزید و آن را روی حرارت ملایم قرار دهید و بگذارید تا روغن داغ شود. سپس از مایه کتلت به اندازه یک نارنگی کوچک برداشته و به شکل دلخواه  در کف دست پهن کرده و در روغن سرخ کنید. بعد از سرخ شدن آنها را در دیس چیده و به سلیقه خود تزیین کرده و با سس مورد علاقه و سالاد میل کنید.

نکته: برای این که کتلت سالم تری داشته باشید پیشنهاد می کنیم که پس از سرخ شدن  کتلت ها، آنها را در توری یا روی دستمال کاغذی بگذارید تا روغن اضافی کتلت ها گرفته شود.


طرز تهیه کتلت شیرازی

مواد لازم برای درست کردن کتلت شیرازی

مواد مورد نیاز میزان لازم
آب  یک لیوان
آرد گندم یک لیوان
سیب زمینی ۳ عدد متوسط
پیاز ۱ عدد بزرگ
تخم مرغ  ۱ عدد
آرد سوخاری ۳ الی ۴ قاشق غذاخوری
روغن جامد  یک قاشق غذاخوری سر پر
سیر و یا در صورت دلخواه پودر سیر  به مقدار نیاز
نمک، فلفل، ادویه و زرد چوبه به مقدار نیاز

مراحل درست کردن کتلت شیرازی

برای درست کردن کتلت سیب زمینی شیرازی، در ابتدا سیب زمینی ها را آبپز کرده و پوست گرفته و به همان شکل داغ داغ بکوبید و یا رنده کنید و سپس یک کنار بگذارید.

در مرحله بعد یک لیوان آب که در مواد لازم گفته شده است را به همراه کره در یک ظرف مناسب ریخته و زردچوبه را هم اضافه کنید و روی حرارت بگذارید. بعد از اینکه روی آب حباب ایجاد شد کم کم آرد را به آن اضافه کنید. سپس حرارت را ملایم کنید و تند تند مخلوط را هم بزنید تا زمانی که خامی آرد از بین رفته و مخلوط یکدست شده و یکجا در ظرف جمع شود. بعد از این کار، ظرف را از روی حرارات برداشته  و بگذارید تا مخلوط کمی خنک شود. بعد از خنک شدن، سیب زمینی ها و ادویه ها را اضافه کنید.

در مرحله بعد پیاز را رنده کرده و آب گرفته و سپس آن را به همراه تخم مرغ به مخلوط اضافه کنید.کم کم آرد سوخاری را اضافه کنید تا زمانی که یک خمیر لطیف و نچسب به دست آید. بگذارید تا خمیر کمی خنک شود. در ادامه دستتان را کمی چرب کنید و به اندازه یک گردوی بزرگ از خمیر بردارید و در کف دست تان شکل دهید. به کمک یک چاقو به اندازه یک خط وسط کتلت را برش بزنید. این کار باعث می شود تا خمیر پف نکند و وسط آن در زمان سرخ شدن خمیر نشود. حالا کتلت ها آماده هستند تا آنها را در روغن با حرارت ملایم سرخ کنید.

نکته: هنگام شکل دادن به خمیر سعی کنی که تمام ترک های خمیر را بگیرید تا مخلوط صاف شود و بعد داخل روغن بیاندازید.


آموزش تهیه کتلت لاهیجان

مواد لازم برای درست کردن کتلت لاهیجان

مواد مورد نیاز میزان لازم
گوشت چرخ شده نیم کیلو
سیب زمینی  سه عدد متوسط
روغن حدود یک فنجان برای سرخ کردن
تخم مرغ ۲ عدد
پنیر پیتزا  ۲۵۰ گرم
پیاز ۱ عدد کوچک رنده شده
نمک، فلفل، ادویه و زرچوبه به میزان لازم

نکته : ترجیحا از مخلوط گوشت گوساله و گوشت گوسفند استفاده کنید.

مراحل تهیه کتلت لاهیجان

در ابتدای پخت این کتلت بی نظیر، سیب زمینی را آب پز کنید. بعد از پخته شدن سیب زمینی ها، آنها را رنده کرده و سیب زمینی رنده شده را به گوشت اضافه کنید و با هم ورز دهید.

نکته : سیب زمینی را در حالتی که گرم هستند به گوشت اضافه کنید.

در گام بعدی پیاز رنده شده، تخم مرغ، نمک، فلفل، ادویه و زردچوبه را به گوشت و سیب زمینی اضافه کنید و این مواد را با هم ورز دهید. کار ورز دادن و مخلوط کردن را تا زمان یک دست شدن مایه کتلت ادامه دهید. در مرحله بعد تابه را روی حرارت گذاشته و روغن را داخل آن بریزید و اجازه دهید تا روغن گرم شود در این بین، پنیر پیتزا را رنده کنید و به مایه کتلت تان اضافه کنید. کتلت را در کف دست تان به شکل گرد در آورده و در روغن داغ شده بگذارید. کل خمیر کتلت را به همین شکل در روغن سرخ کنید.

به همین سادگی کتلت لاهیجان شما آماده است و شما می توانید آن را با نان باگت به همراه سس و گوه میل کنید.

نکته : برای سوخاری کردن کتلت پیشنهاد می کنیم که کتلت را فبل از انداختن در روغن در آرد سوخاری بغلتانید و بعد سرخ کنید.


دستور تهیه کتلت مرغ

مواد لازم برای درست کردن کتلت مرغ

نکته: مواد گفته شده برای ۴ نفر کافی است.

مواد مورد نیاز میزان لازم
سینه مرغ یک عدد متوسط
پیاز ۲ عدد متوسط
سیب زمینی ۳ عدد متوسط
تخم مرغ ۲ عدد
زعفران یک دوم قاشق چایخوری ساییده شده
پودر سوخاری یک فنجان
نمک و فلفل  به مقدار دلخواه
روغن برای سرخ کردن مقدار لازم

 مراحل تهیه کتلت مرغ

در ابتدای پخت این کتلت پرطرفدار، در یک ظرف جداگانه سینه مرغ را با یک لیوان آب روی حرارت ملایم بگذارید تا بپزد. فراموش نکنید که می بایست به سینه مرغ یک عدد پیاز، کمی نمک، فلفل و مقداری زعفران هم اضافه کنید و بگذارید ظرف روی حرارت بماند تا زمانی که آب آن کشیده شود.

در گام بعدی، سیب زمینی ها را آب پز کنید و به شکل گرم گرم آنها را رنده و یا چرخ کنید. زمانی که مرغ پخته شد، آن را به همراه سیب زمینی مجددا چرخ کنید. پیاز را هم رنده کنید و با تخم مرغ، زعفران حل کرده، نمک و فلفل به سیب زمینی و مرغ چرخ کرده اضافه کرده و آنها را خوب ورز دهید. سپس کف دستمان را به پودر سوخاری آغشته کنید و از مایه کتلت ورز داده شده به اندازه یک عدد پرتقال متوسط برداشته و آن را به شکل گرد یا بیضی در کف دست پهن کنید و در روغنی که از قبل داغ شده است سرخ کنید. به همین راحتی کتلت مرغ خوشمزه شما آماده است و می توانید در ظرف چیده و با نان یا برنج سرو کنید.


دستور تهیه کتلت مرغ ایتالیایی

مواد لازم برای درست کردن کتلت مرغ ایتالیایی

مواد مورد نیاز میزان لازم
سینه مرغ  دو عدد بدون استخوان و نصف شده
آرد  یک چهارم فنجان
خرده نان سه چهارم فنجان
پونه خشک یک قاشق چای خوری
نمک یک چهارم قاشق چای خوری
تخم مرغ زده شده  یک عدد
آب یک قاشق سوپ خوری
سس گوجه فرنگی ۲۵۰ گرم
ریحان خشک  یک چهارم قاشق چای خوری
پودر سیر یک هشتم قاشق چای خوری
پنیر موزرلا  ۴ ورق
پنیر رنده شده پارمیسان  یک چهارم فنجان
روغن یک چهارم فنجان

طرز تهیه کتلت مرغ ایتالیایی

روش درست کردن کتلت مرغ به سبک ایتالیایی ساده است و برای این کار می بایست در ابتدا یک قطعه از مرغ را لای دو تکه پلاستیک یا کاغذ مومی گذاشته و به کمک گوشت کوب آن را کوبیده تا صاف شود و به ضخامت نیم سانت درآید. سه قطعه دیگر مرغ را نیز به همین شکل صاف کنید. در مرحله بعد این کتلت ها را با آرد بپوشانید.

در یک ظرف کوچک خرده های نان، پونه و نمک را با هم ترکیب کنید.

در ظرفی دیگر تخم مرغ و آب را با هم مخلوط کنید و با چنگال هم بزنید. هر یک از کتلت های آماده شده را در مخلوط تخم مرغ بغلتانید و سپس آن را در مخلوط خرده نان هم بغلتانید.

در یک ظرف دیگر روغن را داغ کنید و کتلت های آغشته شده به مایع تخم مرغ و آرد سوخاری را در آن بیاندازید. یک طرف کتلت را به مدت ۶-۸ دقیقه و طرف دیگر را به مدت ۲ دقیقه روی حرارت ملایم سرخ کنید. سپس روی هر کتلت یک ورق پنیر بگذارید و در ظرف درب دار گذاشته و یک دقیقه در ظرف را ببنیدید تا با این کار پنیر آب شود.  کتلت را با سس مخصوصی که در ادامه طرز تهیه آن را آورده ایم و پنیر پارمیسان سرو کنید.

طرز تهیه سس مخصوص برای کتلت مرغ ایتالیایی

در یکی تابه یا هر ظرف کوچک دیگر، سس گوجه فرنگی، ریحان و پودر سیر را با هم مخلوط کنید و روی حرارت ملایم گذاشته و آن را هم بزنید تا یکدست شود و به غلظت لازم برسد.


دستور تهیه کتلت با سویا

مواد لازم برای  درست کردن کتلت سویا

مواد مورد نیاز میزان لازم
سویای ریز ۳۰۰ گرم
هویج فرنگی ۲ عدد رنده شده
پیاز یک عدد کوچک
سیب زمینی ۳ عدد متوسط و رنده شده
پودر کاری، نمک و زردچوبه  به میزان لازم
آرد نخودچی تقریباً ۱۵۰ گرم
روغن سرخ کردنی به میزان لازم

 مراحل تهیه کتلت سویا

روش درست کردن کتلت با سویا بسیار ساده است. این نوع کتلت دارای ارزش غذایی بالای هم هست چرا که ماده اصلی آن سویا است و مصرف سویا هم برای بدن خیلی مفید است.

برای شروع کار پخت این کتلت خاص سویا، هویج فرنگی، پیاز رنده شده، سیب زمینی، نمک، زردچوبه، آرد نخودچی و پودر کاری را در یک ظرف مخلوط کرده و خوب ورز دهید تا زمانی که مواد چسبندگی لازم را پیدا کرده و به دست نچسبد.

بعد از آماده شدن خمیر کتلت، به اندازه ی یک نارنگی کوچک از آن را برداشته و در کف دست گرد کرده و در روغنی که از قبل داغ شده است، سرخ کنید. سعی کنید در زمان سرخ کردن کتلت ها، حرارت ملایم باشد.

سرو کتلت سویا بهتر است که با سس کچاپ و یا سالاد شیرازی باشد.

منبع : پارسی نو

 

 


در صورتی که در آشپزی مهارت دارید می توانید نوع غذا و مشخصات را برای ما ارسال نمایید تا با نام شما در سایت درج شود.


 

 

 

 

درباره ی AsreAbadeh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *